Interware RC

Tekno RC EB410 Behind the Design Part Three

Written on 21/11/2017   By   in TeknoRC

I del 1 og 2 har vi beskrevet de fleste funktioner i den nye EB410, og nu er det tid til at se under motorhjelmen og se hele billedet. I del tre af vores serie præsenterer vi EB410s unikke chassislayout.

 

Da EB48 først blev frigivet, anmodede kunder straks om en skrumpet ned 1/10 skala version af køretøjet. Ubekendt til de fleste, så var vi allerede igang med dens 1/10 skala modstykke.

Desværre var det ikke så nemt som at trykke på ‘krympeknappen’ og forvente at alting var rigtigt.

En kerne filosofi af den oprindelige EB48 var at placere så meget vægt i fronten af ​​chassiset i et forsøg på at øge hjørne hastigheden. EB48s succes i årenes løb gjorde det klart, at hvis vi fulgte den samme design tilgang til EB410, kunne vi opnå lignende resultater. Efter at have gennemgået de tidligere og nuværende 4WD-buggy-modeller på markedet og efter udviklingen i  baneflader, stillede vi spørgsmålstegn ved, hvorfor de fleste producenter stadig positionerede så meget vægt bag på køretøjet.

 

For at flytte vægten fremad på en mindre 1/10 skala ville chassiset kræve en anden tilgang end 1/8 skala, da der ikke er så meget chassisområde at arbejde med. I betragtning af at batteriet ville udnytte det meste plads, måtte vi først bestemme, hvilke batterityper der skal understøttes. Med overvældende accept fra kunder, fabrikanter og sanktionsorganerne var det en forudgående konklusion at afregne et projekt, der kun var “shorty only”. Denne tidlige beslutning åbnet nye muligheder med hensyn til chassis layout design.

Efter at vores team arbejdede gennem flere CAD-iterationer af designet, var vi stadig ikke tilfredse med, hvor de fleste af komponenterne landede på chassiset. Der var mere optimering at blive lavet mod køretøjets front. Vi troede, at hvis vi bare kunne flytte bellcranks ud af vejen, kunne alt blive placeret præcis, hvor vi ønskede. Men hvordan?

Som nævnt i del 2 i vores EB410 artikelserie er omvendte bellcrank-systemer blevet vedtaget i vid udstrækning i 2WD-køretøjer for at glatte styringsresponsen og frembringe en

mere lineær følelse. Måske var det en naturlig udvikling for 2WD, der aldrig ville se dagens lys i en 4WD akseldrevet buggy på grund af rumlige og mekaniske begrænsninger.

Vi fortsatte med at forsøge at finde ud af en måde at presse et omvendt bellcrank-system ind i det ledige rum omkring det forreste bulkhead og center drivaksel. Vi troede først, at det var vildt, og ideen blev næsten kasseret, men det var den bedste løsning til at opfylde vores designmål. Var det overhovedet muligt at fremstille? Ville det være holdbart nok? Ville det yde

på banen? Vi besluttede at trykke på, og de respektive svar var ‘ja’, ‘ja’ og meget mere ‘ja’.

Med pladsen i den forreste ende af chassiset endelig åbnet op, var den klar til at blive befolket med elektronik så jævnt og tæt som muligt. Styre servo og batteri blev placeret først og dikterede hvor motoren skulle placeres. Efter en hurtig check for at sikre, at alle de populære ESC’er og RX’er passer til det resterende rum foran motoren, var det grundlæggende layout fæ

rdigt. Alle komponenter tæt på hinanden giver mulighed for det reneste og mest effektive ledningsskema på markedet. Dette betyder også, at du ikke har den unødvendige vægt af strøm eller kontrolledninger, der løber hen over chassiset.

Vores designteam fokuserede på at gøre brugeroplevelsen så venlig som muligt. Installation og fjernelse af batteriet er ligefrem med en enkelt tommelfinger. Center differentialet kan fjernes med kun fire skruer. Der er intet, som forhindrer adgangen til styreservo, og for- og bagklips kan fjernes med en minimum af skruer for nem rengøring. Det bagerste chassis flex er justerbar ved hjælp af to beslag alternativer og der er muligheder for at hæve den bageste gearkasse for at passe til forskellige baneforhold.

I helhed har vi lavet et enkelt, men alligevel smukt afbalanceret layout optimeret til moderne bane overflader. Vi mener, at det er en af ​​de mest avancerede 1/10 skala 4WD off-road buggy designs i årtier. Alt dette støttet af et firma forpligtet til køretøjets ydeevne, holdbarhed og kundetilfredshed.

 

 

 

 

 

 

 

Tekno RC EB410 Behind the Design Part Two

Written on 06/10/2017   By   in TeknoRC

 

I del to af vores serie går vi ind i mere detaljer og forklarer logikken bag nogle af funktionerne i den nye EB410.

Shaft-Drive og Differentials:

Den første beslutning, der skulle træffes, var, hvordan man fik kraft til hjulene. Det var en nem beslutning for os at vælge et akseltryk system over et bælte drev system på grund af fordelene ved holdbarhed, effektivitet, justerbarhed og lethed ved vedligeholdelse. Bælter kan glide eller strippe under belastningen af moderne børsteløse motoranlæg. Den øgede friktion af bælter versus aksler/gear reducerer energi, reducerer runtime og forhindrer tophastighed. Et akseldrevsystem kan nemt rumme en centerforskel, hvilket er kritisk for at justere for-/bag- egenoverføringsegenskaberne. Endelig var opnåelse af hurtig adgang til alle tre differentialer et af vores mål, der kun kunne blive opfyldt med et akseldrevsystem.

På emnet differentialer, vidste vi, at det ville være vigtigt at maksimere den interne volumen af diff huset. Øget væskekapacitet betyder, at differentialerne kan fungere mere effektivt og konsekvent. Vi kunne ikke se punktet om at inkludere en centerforskel og så låse den op med 200K eller tykkere væske. Med volumenen maksimeret, er det resulterende tuningsvindue meget større og kan finjusteres som de forskelle, der anvendes på større 1/8 skala køretøjer.

Drivline:

Når det drejer sig om drivlinjen, er det af største betydning at opnå maksimal effektivitet og reducere slid. Hvor andre buggies kan have en tolv graders eller højere sammensat vinkel, der driver frontdifferentialet, har EB410 mindre end en grad. Dette reducerer friktionen og øger accelerationen ud af hjørnerne.

 

Vi valgte et leje-fanget CVA-drevsystem for at overføre kraft til hjulene. Udover at sikre, at du ikke mister en drevstang, muliggør det større indvendige hjullejer, der øger understøtningen og holdbarheden af stubakslerne. De voldsomme stålstubaksler med 6 mm diameter er overraskende lette på grund af ekstra bearbejdning. Derudover gør de brug af vores eksisterende hex-muligheder til SCT410.3, der giver mulighed for forskellige hjulforskydninger og sporbreddejusteringer. På trods af 6mm akslen opretholder vi industristandard M4 hjulmøtrik størrelse, der sikrer, at reservedele er nemme at finde. Center drivaksler er bearbejdet af 7075 aluminium og har samme koniske design, der findes på EB48.4 1/8th scale buggy.

 

Omvendt Bellcrank styresystem og Front Bulkhead:

EB410 indeholder det første omvendte bellcrank system til rådighed for 4WD off-road 1/10th buggies. Det er noget 2WD buggies, fik vedtaget for mange år siden for at hjælpe med at udjævne styrereaktion og forbedre konsistensen gennem svingene. Det var ikke let, men vi opnåede det ved at ”go all out” på front bulkhead designet. Det er den mest komplekse del af EB410, og muligvis hele vores historie.

Vi havde mange mål at møde med front bulkhead, så vi kunne gå videre med resten af designet. Mål som hurtig adgang til differentialerne, evnen til fuldstændigt at forsegle gearkasserne fra elementerne, en nær lige indgang for at reducere centerdrevets vinkel, holdbarhed for at overleve hårde sammenstød og endelig en støttestruktur for hele styresystemet. Den sindssygt komplekse form blev fremstillet, testet og finjusteret næsten et dusin gange for at imødekomme de krav, vi stillede. På banen vil du straks bemærke, hvor glat og lineært styringen er ind i og ud af sving.

 

 

CNC Machined Components:

Enhver, der er bekendt med vores produkter, ved, at vi lægger klasse på, hvordan chassiset integreres med resten af komponenterne. Vi bruger fly 7075 aluminium og højkvalitets hærdet stållegeringer til alle kritiske dele som chassis, hængselstænger, motorophæng og drivlinjekomponenter.

Det fuldt bearbejdede chassis er helt udfræsset, ikke kun for at mindske vægten, men også at sænke tyngdepunktet for alt monteret i køretøjet. Batteriet, ESC og RX sidder alle 1,5 mm under den øverste overflade af chassiset. Det justerbare hængselstangsystem er en nedskaleret version af det, du ville finde i vores 1/8 skala køretøjslinje. Det er let at justere og tune, og lige så holdbart som du ville forvente.

Det todelte motorophængssystem gør justering af gearnettet og fjernelse af motor en nem opgave. Det var designet til at producere det laveste tyngdepunkt muligt og give nem adgang til centerforskellen uden at påvirke gearnettet. Endeligt, placerer chassislayoutet motoren på et sted, der letter det enkleste ledningsskema for enhver 4WD på markedet.

 

Støddæmpere:

På 13mm er EB410-støddæmperne virkelig ”big bore”. Nogle kan spørge: “Hvorfor ikke gå med et standard 12mm design?” Vores mål var at skabe et ekstremt slidstærk og pålideligt dæmpersystem, og det betød at der blev brugt 3,5 mm stødaksler. Men vi følte, at den større akseldiameter erstattede for meget olievolumen i forhold til en 12 mm dæmperkrop. Så i et forsøg på at producere den mest konsekvente dæmperenhed og opretholde en høj oliekapacitet besluttede vi at en 13mm dæmperkrop ville være bedst.

En anden 30-årig throwback, der stadig eksisterer i 1/10 skala offroad, er brugen af E-Clips for at sikre stødstempler. Ikke alene er dette en gammel teknologi, det gør også udskiftning af stempler og arbejde på støddæmpere en besværlig affære. Vi gik væk fra denne gamle praksis ved at designe et stempel og en aksel, som tæt integreres sammen. En brugerdefineret lavprofilskrue sikrer samlingen og maksimerer slaglængden.

Et låsende fjeder ”perch” design først set på vores 1/8 skala køretøjer fremstår på den nye buggy. Det betyder, at dine fjedre vil forblive fast og altid i aktion. En ekstremt kompakt dæmperpatron kombineret med lavprofil dæmperdæksler giver førende hjulophæng, samtidig med at der anvendes kortere stødtårne for at få et lavere tyngdepunkt. Dette gør det muligt for EB410 at glide over store bump og høje hop med fuldstændig kontrol.

Vi følte det nødvendigt at medtage en nemmere måde at justere ”droop” på et 1/10 køretøj. ”Droop” er en vigtig tilpasning, der påvirker hvordan buggyen håndterer. Indtil nu havde du enten skruet eller skruet af stødstangens ende, eller værre, skilt hele støddæmperen ad for at tilføje eller fjerne interne begrænsere. Racers kigger ofte efter lettere metoder at gøre justeringer end at gå igennem dette besvær, selvom justering af ”droop” kan give de mest signifikante forbedringer på banen. Vi opnåede dette med den enkle tilføjelse af ”droop” klodser på chassiset og ”droop” skruer på armene.

Tekno RC EB410 Behind the Design Part One

Written on 26/09/2017   By   in TeknoRC

1/10 4WD-klassen har eksisteret i cirka tre årtier. Generelt betragtet som en avanceret og dyr race klasse at køre, den har ikke haft samme popularitet som sin 2WD modstykke. Bortset fra at være lidt delikat, kæmpede batterier og motorer for at holde op med den ekstra vægt, der var forbundet med at køre forhjulene.

Med fremkomsten af børsteløse motorer og LiPo-batterier var det kun et spørgsmål om tid, indtil klassen blev mere populær. Bortset fra teknologiske fremskridt har den væsentligste kraft i 1/10 skala offroad evolutionen været  baneoverfladen. Dagene med støvede opkørte baner er stort set væk. Nu har vi gulvtæpper, astro og højvejgrebs og ler belagte baner over hele verden.

I løbet af årene har 2WD buggyens design reageret med slankere design, forbedret vægtfordeling, opdateret drivkraft, øget holdbarhed og lidt revideret geometri, mens 4WD-design er forblevet relativt det samme. Nogle virksomheder vælger stadig bælter, mens andre udnytter akseldrev med et traditionelt 4WD elektroniklayout. Men stadig er de fleste biler ud i dag overført fra ti eller tyve år gamle designs. Det er ved at ændre sig.

Tekno RC overgik fra eftermarkedet dele producent til fuldblæst kit fabrikant, da vi slap EB48 Electric 1/8 Buggy kit i 2012. Det første kritiske projekt startede i 2008. Vi vidste, at vores debut kit skulle være varige, innovative og vigtigst , konkurrencedygtig. Denne proces krævede fire års forsigtig forskning, udvikling og testning.

Ved udformningen af EB410 kom vi ind på et endnu mere konkurrencedygtigt marked. Derfor vil vores opgave med at skabe en ny 1/10 4WD buggy være så meget mere intens. Vores første CAD-filer til EB410 går tilbage til august 2012, før den oprindelige EB48 blev udgivet. Fem år og omkring to dusin iterationer senere, er vi endelig klar til at begynde at tale om specifikke træk ved vognen.
Nej, EB410 er ikke en “kopi” af en eksisterende buggy. Men det gjorde vi ikke anderledes bare for at være ‘forskellige’ heller. Beslutningerne under designprocessen blev omhyggeligt overvejet og grundigt testet i en omfattende prototypefase. Eventuelle designaspekter, der var utilfredsstillende under testningen, blev omdesignet og testet, indtil vi var helt tilfredse. Processen var ret tidskrævende og næsten ingen udgift blev skånet for at se vores komplette vision komme til liv.

Vi ved, at dette er vores mest forventede køretøj til dato, hvorfor vi har taget tid til at lave vores hjemmearbejde. Vi er nødt til at frigive et kit, der virkelig lever op til Tekno RC ry for ydeevne, holdbarhed og innovation.

EB410 features:

  • Shaft Driven 4WD
  • 3 High Volume Fluid Filled Adjustable Differentials
  • Ideal Weight Distribution for Modern High Traction Surfaces
  • 7075 CNC Machined and LIghtened Hard Anodized 3mm Chassis
  • 7075 CNC Machined Adjustable Hinge Pin Brace System
  • 7075 CNC Machined 2-piece Motor Mount System
  • 7075 Tapered Lightweight Center Driveshafts
  • Captured CVA Front and Rear Driveshafts
  • Heavy Duty 6mm Stub Axles
  • Industry-First 4WD Offroad Reverse Bellcrank Steering System
  • 13mm Hard Anodized Threaded Shock Bodies
  • 3.5mm Shock Shafts with X-Ring Cartridge
  • Locking Spring Perch Design
  • Downstop Screws for Easy Droop Adjustment
  • Quick Access to Diffs and Maintenance Friendly Layout
  • Fighter Jet Inspired Body Design and Pre-Cut Lexan Wing
  • Compatible with Standard or Low Profile Servos
  • Compatible with ‘Shorty’ Battery Packs
  • Compatible with Most Popular Wheels

Samling af CVA trækaksel

Written on   By   in TeknoRC

Til højre har vi allerede samlet akslen med wheel hub’en.

Til venstre kan du se de 3 dele som skal monteres på akslen.

20160721_132753

Så er akslen samlet.

 

20160721_132927

Bagerste bærearme

Written on   By   in TeknoRC

Så kom bærearmene på. Meget simpelt, igennem med akslen og på med holderen.

Stabilisatorarmen holdes fast I bærearmen med en skrue som løber inde i bærearmen igennem stabilisatorarmen og fæstes i en møtrik, som der er støbt til i bærearmen.

Gennemtænkt og veludført :0)

DSC_10003 DSC_10002

Stabilisatorarm

Written on   By   in TeknoRC

Ikke det helt store her, bare sørg for korrekt afstand og centrering af holderne.

20160721_105940

Stabilisatorarmen er monteret på bagerste gearkasse.

20160721_111255